Asenkron Motor Arıza Tespiti | Elektrikhub.com | Otomasyon | Elektrik | Elektronik | Destek Forumu

Asenkron Motor Arıza Tespiti

uguryavuz

Üye
Kurucu
1 Ağustos 2019
90
49
18
29
İSTANBUL
elektrikhub.com
Asenkron Motor Arıza Tespiti


Asenkron motorlarda oluşabilecek arızalar mekanikte olabilir, elektriksel de olabilir. Mekanik arızaları genel olarak kırılma, çatlama, rulman veya rulman yatağının bozulması gibi sıralayabilir. Elektriksel olarak ise motor sargılarının yanması, kavrulması ve kısa devre olması diye sıralayabiliriz.

Motorda anormallik olduğunda ilk başta motoru fiziksel olarak kontrol etmeliyiz. Yani göz ile motor üzerinde çatlak ya da kırık var mı, koklayarak herhangi bir yanık kokusu olup olmadığını, elimizle mili çevirerek motorun sıkışıp sıkışmadığını ve motor çalışır haldeyse dinleyerek motorun sesli çalışıp çalışmadığının kontrolünü sağlamış oluruz.

Mekanik Arızalarda; Eğer elle fiziksel olarak kontrol ettiğimizde milde sıkışma ya da zor dönme gibi bir durum var ise %85 motor rulmanların da ya da motor milinin bağlı olduğu ekipmanda problem vardır. Dinleyerek fiziksel olarak kontrol ettiğimizde sesli çalışma durumu var ise elektronik stetoskop ile motoru muayene ederek problemin kaynağını tam olarak tespit edebiliriz. Genelde bu dinlemelerin sonucun da ya motor rulmanında ya da rulman yatağında problem olduğu gözlenir. Problemin kaynağı rulman ise; ilk yapacağımız iş rulman ömrünü takip ettiğimiz bir tablo varsa buna bakarak rulman çalışma ömrüne bakarız. Rulman ömrü dolmuşsa gönül rahatlığı ile rulmanı değiştirebiliriz. Fakat rulmanın çalışma ömrü dolmadan bu gibi problemlerle karşılaşıyorsak kesinlikle motor üzerinde kaçak ve sıcaklık kontrolü yapmalıyız. Motor üzerinde kaçak elektrik akımı ve sıcaklık söz konusu ise rulmanın ömrü dolmadan bozulma durumu yüksektir.

118


Elektriksel Arızalarda; İlk olarak gövde ile sargılar arasında kısa devre (kaçak) olup olmadığına bakmamız lazım. Ölçü aletimizi buzzer kademesine alarak motor gövdesi ve sargılar arasında kısa devre olup olmadığı kontrol edilir.


119





İkinci olarak ölçü aletimizi ohm kademesine alarak U-X, V-Y, ve W-Z arasını ölçeriz. Her sargının direnci yaklaşık olarak aynı değeri vermesi lazım. Örn, U-X arası 9,0 ohm gibi değer veriyor ise diğer V-Y ve W-Z arası da yaklaşık aynı değerleri vermelidir. Okunan değerler farklı ise veya hiç değer okuyamıyorsak, motor sargıları ya yanıktır ya da kopuktur.



120


Motorumuzun kaçak kontrolünü ve sargılarını ölçü aletimiz ile ölçtük ve bir problem gözlemleyemediysek, halen karşılaştığımız problem hala devam ediyor ise son olarak meger cihazı ile ölçüm yapmalıyız. Motor sargıları kavrulmuşsa bunu ölçü aleti ile göremeyiz. Çünkü ölçü aleti ile ölçüm yaptığımızda, sargılara çok düşük gerilim uygulamaktadır. Bu küçük gerilim kavrulmuş olan sargılar üzerindeki izolasyonu delip geçemeyebilir. Bu yüzden motor ölçümünde son olarak meger cihazı kullanmak gerekir. Meger cihazı ile motor sargılarına istediğimiz kadar gerilim uygulayıp net olarak izolasyondan emin olabiliriz.


121
 
  • Like
Tepkiler: burhanozdes